شناسه خبر: ۱۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد

ماسوله | سفر به ماسوله | جاهای دیدنی ماسوله

سفر کجا برم؟ ماسوله، معروف ترین روستای پلکانی ایران

روستای ماسوله یکی از جاذبه های گردشگری معروف استان گیلان است و سالانه گردشگران زیادی را در فصل های مختلف به خود جذب می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روستای تاریخی گردشگری با ما همراه باشید.

ماسوله

پر بازدید

ترینی‌ها :

از معروف ترین روستاهای پلکانی ایران، روستای ماسوله است که در استان گیلان قرار دارد. روستای زیبای ماسوله با قدمت تاریخی و معماری منحصر به فرد خود، نگاه هر بیننده و گردشگری را به خود جذب کرده و سالانه میزبان افراد زیادی از سراسر ایران و جهان است. برای سفر به ماسوله تردید نکنید اما بهتر است پیش از سفر اطلاعاتی از این روستا داشته باشید.

ماسوله کجاست؟

روستای تاریخی ماسوله قدمتی بیش از هزارسال دارد. این روستا مهم‌ترین روستای گردشگری ایران به شمار می‌رود و سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی و بین‌المللی از آن دیدن می‌کنند. ماسوله به عنوان توریستی‌ترین روستای ایران دارای جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی، معماری و طبیعی است به‌همین خاطر مکانی ایده‌آل برای گردشگران از سراسر جهان محسوب می‌شود.

روستای پلکانی ماسوله در استان گیلان واقع شده است. این منطقه جز معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت و البته در لیست معروف‌ترین نمونه‌های معماری پلکانی در جهان قرار دارد. روستای ماسوله در ۳۰ کیلومتری فومن و ۶۰ کیلومتری رشت جای گرفته است. شما می‌توانید این روستای پلکانی را در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا و در دامنه‌های جنگلی البرز بیابید. دسترسی به این منطقه آسان است. در زمان سفر به این منطقه، مسیر زیبای ماسوله می‌تواند شما را مدهوش خود کند. می‌توانید در جاده ماسوله، بهترین چشم اندازهای طبیعی ایران را ببینید.

روستای ماسوله

تاریخچه روستای ماسوله

قدمت روستای زیبای ماسوله به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش نسبت داده شده است، ولی عمر بناهایی که در حال حاضر در این روستا وجود دارد فراتر از دوره پهلوی، قاجار و زندیه نمی‌رود. علت اصلی کوچ مردم به این روستا دقیقا مشخص نیست، اما روایت‌های مختلفی برای آن وجود دارد. برخی اعتقاد دارند در قرن سوم هجری قمری، عون بن محمد بن علی از چوپانی درخواست کرد که پس از مرگش او را در این منطقه دفن کنند. پس از این اتفاق چوپان‌ها دور مزار او جمع شدند و کم کم شروع به ساخت بنا در این منطقه کردند و کهنه ماسوله شکل گرفت. برخی دیگر معتقدند که زلزله شدیدی که در سال ۸۹۰ هجری قمری اتفاق افتاده باعث کوچ مردم به این منطقه شده است.

تاریخچه ماسوله

چک کردن ماشین قبل سفر | یک چک لیست کامل برای یه سفر خوب

فرهنگ مردم ماسوله

مردم ماسوله اکثرا به زبان تالشی صحبت می‌کنند، البته به نقل خودشان این زبان “موسلی” نام دارد که بسیار شبیه به زبان تالشی است. مردم ماسوله مانند دیگر مردم گیلان بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند و سنت در بین آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. لباس‌های رنگارنگ زیبای محلی گیلانی در تن بسیاری از زنان ماسوله دیده می‌شود. آیین محرم و صفر در این مکان بسیار پرشور و دیدنی برگزار می‌شود که سالانه باعث جذب مسافران زیادی به ماسوله می‌شود. پخت غذاهای خوشمزه محلی و خوش عطر میان زنان ماسوله رایج است. مردم محلی ماسوله علاقه زیادی به پخت غذاهای محلی، ساخت صنایع دستی سنتی و عروسک‌سازی دارند، به طوری که اگر به این منطقه سفر کنید، هنر دست آن‌ها را در مغازه‌ها مشاهده می‌کنید.

فرهنگ ماسوله

خانه های ماسوله

ماسوله به دلیل معماری خاص خانه‌ها شهرت جهانی دارد. شمال پشت بام خانه‌های ماسوله، حیاط خانه همسایه است و همین باعث شده تا خانه‌ها به شکل پلکانی کنار یکدیگر قرار گیرند و اهالی شهر هم با ذوق هنری که دارند ایوان‌ها و دیوارهای خانه‌ها را با گلدان‌های رنگارنگ مزین کرده‌اند. خانه‌های تاریخی ماسوله از دیگر جاذبه‌های این منطقه به‌شمار می‌روند و همین باعث شده تا گردشگران برای بازدید و عکاسی از خانه‌های ماسوله به آن سفر کنند.

خانه های ماسوله

می دونستی ایران غیر از ماسوله 12 تا روستای پلکانی دیگه هم داره؟

دیدنی های ماسوله

شهر تاریخی ماسوله در گیلان دارای قدمتی حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است و به عنوان یکی از روستاهای تاریخی دنیا شناخته می‌شود. اطراف ماسوله پوشیده از جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع، آبشارها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که از جمله دیدنی‌های ماسوله می‌توان به بازار ماسوله، موزه مردم شناسی ماسوله، موزه تاریخ طبیعی ماسوله، موزه میراث فرهنگی، آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله، ییلاق للندیز، چشمه آب معدنی علی زاخونی، کاروانسراهای ماسوله، آبشار کوشم، آبشار تریشوم، آبشار لار چشمه، قله شاه معلم، ییلاق کوربار ماسوله، ییلاق آندره، بقعه و موزه عون ابن علی، امامزاده هاشم و منطقه باستانی ماسوله اشاره کرد.

سوغات ماسوله

سوغات ماسوله

در ماسوله در گیلان انواع فروشگاه‌های صنایع دستی و محصولات طبیعی برای خرید سوغات فراهم است و شما می‌توانید انواع صنایع دستی مثل گلیم، چموش، صنایع چوبی، شال و جوراب ساق بلند و کوتاه سنتی، دستکش، روفرشی، محصولات حصیری، لباس‌ محلی، عروسک‌های کوچک کاموایی، کلاه پشمی و بسیاری موارد دیگر را خریداری کنید. همچنین از محصولات محلی و خوراکی‌های ماسوله می‌توانید رب انار، لواشک، اگردک و گلپر را به عنوان خوراک محلی تهیه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

  • ardashir ارسالی در

    درکرمانشاه شهری هست به نام پاوه که معروف است به هزارماسوله.. چشمه ها کنار جاده خودنمایی میکند وبیش ازحد خانه ها روی هم ساخته شده درتمام فصول زمین سبز است. درختهای میلوه جلوه خواست به این محل داده

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان