شناسه خبر: ۱۱۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

لباس های بازیگران بامداد خمار

تحلیل لباس و آرایش بازیگران سریال بامداد خمار؛ نگاهی به استایل قجری + عکس

تیپ، لباس و آرایش بازیگران سریال بامداد خمار را تحلیل کردیم، استایلی که با استقبال گسترده کاربران مواجه شده و به یکی از داغ‌ ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شده است.

استایل زنان بامداد خمار

پر بازدید

ترینی‌ها :

سریال بامداد خمار فقط یک قصه عاشقانه نیست؛ این سریال با فضاسازی دقیق و توجه به جزئیات، ما را به دوره‌ای از تاریخ می‌برد که پوشش و ظاهر زنان نقش مهمی در روایت داستان دارد. لباس‌هایی که در این سریال می‌بینیم، صرفاً برای زیبایی نیستند، بلکه بخشی از شخصیت‌پردازی و حال‌وهوای قصه را شکل می‌دهند.

نوع آرایش قجری در بامداد خمار

یکی از نکات برجسته‌ی این سریال، انتخاب بازیگران زن با چهره‌هایی است که کاملاً با معیارهای زیبایی قاجاری همخوانی دارد: پوست سفید و روشن، چشم‌های درشت و تیره، ابروهای کمند و به‌هم پیوسته، موهای سیاه و پرحجم و حتی برخی جزئیات مانند خال بالای لب که در آن دوران به عنوان نماد زیبایی و جذابیت تلقی می‌شده است. این توجه به جزئیات چهره، به بیننده کمک می‌کند تا با دقت بیشتری با استانداردهای زیبایی و آداب و رسوم آن دوره آشنا شود و حس واقع‌گرایی در بازسازی تاریخی افزایش یابد.

گلاره عباسی در بامداد خمار

لاله اسکندری در بامداد خمار

لباس‌های محبوبه و خواهرانش؛ شکوه و رنگ در عصر قاجار

 دامن‌های چندلایه از پارچه‌های ابریشمی و مخملی، همراه با رنگ‌های تند چون فیروزه‌ای، زرشکی، بنفش و طلایی، یادآور شکوه عمارت‌نشینی و زندگی طبقاتی آن دوران است. استفاده از زری‌دوزی، گیپور و تورهای حاشیه‌دار در لبه‌ی آستین‌ها و دامن‌ها، نشانه‌ای از ظرافت و وسواس در طراحی لباس‌های زنانه‌ی قاجاری دارد. فرم لباس‌ها، وفادار به الگوی سنتی دوخت درباری است.

ترلان پروانه در بامداد خمار

ترلان پروانه در بامداد خمار

گلاره عباسی در بامداد خمار

مادر محبوبه؛ تصویری از زنان اصیل ایرانی

نازنین، مادر محبوبه، با دامن‌های بلند و چارقدهای زردوزی‌شده و فاخر، چهره‌ای از وقار و ریشه‌های اصیل زن ایرانی را بازنمایی می‌کند. پارچه‌های سنگین، رنگ‌های تیره‌ی اشرافی مانند آبی لاجوردی و سبز زیتونی و استفاده از زری‌های طلایی در حاشیه‌ی چارقدها، نشان از جایگاه اجتماعی او دارد. این طراحی‌ها هم‌زمان حس مادرانگی، اقتدار و سنت را در قالب پوشش متجلی می‌سازند.

لباس‌ها در بامداد خمار

لباس مردان؛ وقار و تشخص در فرم رسمی

مردان سریال، از جمله پدر محبوبه، با لباس‌هایی که ترکیبی از سنت و مدرن‌گرایی اواخر قاجار است، به تصویر کشیده می‌شوند. کت‌های بلند (بالاپوش‌های رسمی) با دکمه‌های فلزی و کلاه‌های نمدی یا مشکی استوانه‌ای‌شکل، حس اقتدار و موقعیت اجتماعی را القا می‌کنند. در برخی صحنه‌ها، کت و شلوارهای رسمی و پالتوهای بلند نیز برای نشان دادن گذار از دوران قاجار به دوران پهلوی به‌کار رفته‌اند. بافت‌ها و پارچه‌ها، اصالت و مردانگی را به خوبی منعکس می‌کنند.

استایل بازیگران دهه 50 سریال تاسیان | تحلیل لباس بازیگران تاسیان

علی مصفا در بامداد خمار

سودابه؛ بازتاب زنان دهه‌ی شصت

در بخش معاصرتر داستان، سودابه به عنوان دختری جوان در دوران جنگ ایران و عراق، با استایل‌هایی ساده، کاربردی و در عین حال احساسی دیده می‌شود. پالتوهای بلند، روسری‌‌ها و سربندهای تیره و لباس‌های لایه‌لایه با رنگ‌های خاکی و سرد، بیانگر فضای سرد و اضطراب‌آور دهه‌ی شصت است. طراحی لباس او میان دو حس قرار دارد: وظیفه و مقاومت از یک سو و زنانگی و احساس از سوی دیگر.

المیرا دهقانی در بامداد خمار

مادر سودابه؛ زن مدرن طبقه مرفه در دوران بعد از انقلاب

مادر سودابه، نمادی از زنان طبقه‌ی مرفه و تحصیل‌کرده‌ی پس از انقلاب است. او با کت‌های تک، دامن‌های ساده و مینی‌اسکارف‌های طرح‌دار ظاهر می‌شود. انتخاب رنگ‌های روشن‌تر و پارچه‌های لطیف، همراه با استفاده از زیورآلات کلاسیک، نشان از توجه او به ظواهر و جایگاه اجتماعی دارد. استایلش نه‌تنها در خدمت زمانه است، بلکه بازتابی از نوعی گذار فرهنگی و اقتصادی است که زنان در دهه‌ی شصت و هفتاد شمسی تجربه کردند.

گلشید بحرایی در بامداد خمار

محبوبه‌خانم؛ پیرزنی خوش‌پوش و با اصالت

در روایت زمان حال، محبوبه‌خانم (نسخه‌ی سالخورده‌ی محبوبه)، با بلوزهای لطیف و کت و دامن‌های خود، تصویری از زنی اصیل و خوش‌پوش ارائه می‌دهد که هنوز هم زیبایی و آراستگی را بخشی از هویت خود می‌داند. رنگ‌های خنثی، ترکیب بافت‌های نرم و استفاده از جواهرات سنتی یا ساعت‌های کلاسیک، شخصیت او را میان گذشته و حال معلق نگه می‌دارد؛ زنی که خاطراتش هنوز در لباس‌هایش نفس می‌کشند.

لباس‌ها در بامداد خمار

 ساختار لباس و دامن‌ها

لباس زنان قاجار در این سریال به دقت بازسازی شده و نشان‌دهنده‌ی سبک پوشش چندلایه و حجیم است. در این دوران، دامن‌ها غالباً چند لایه بوده و با شلیته و شلوار در قسمت پایین تنه پف ایجاد می‌کردند تا فرم بدن زنان زیباتر و ظریف‌تر به نظر برسد. در «بامداد خمار»، انتخاب پارچه‌های گلدار و طرح‌دار نیز متناسب با سن و موقعیت شخصیت‌ها متفاوت است؛ به طوری که هرچه سن کاراکترها بالاتر می‌رود، طرح‌ها ریزتر و سنگین‌تر می‌شوند و نشان‌دهنده‌ی تجمل و وقار بیشتر هستند.

لاله اسکندری در بامداد خمار

یکی از اولین ویژگی هایی که به طور مشترک در استایل زنان این سریال توجه رو جلب میکنه پارچه های فاخر مثل ابریشم، مخمل و متریال هایی هستن که خودشون وزن و شخصیت دارن و این انتخاب ها باعث شده لباس ها حس اصالت، تجمل و همون شکوه قدیمی رو داشته باشن. 

ترلان پروانه در بامداد خمار

در بیشتر لباس ها تزئینات دستی، زری دوزی، گیپور و تور دیده میشه و دوخت متریال های وزین در حاشیه دیده میشه که مخصوص طبقات اجتماعی بالاتر هست و پارچه های ساده با تزئینات کمتر هم برای افراد معمول تر استفاده شده.

اهمیت مو و آرایش

موهای زنان در دوران قاجار شاخصی مهم از جوانی و سلامت محسوب می‌شد و سریال به خوبی این نکته را بازسازی کرده است. موهای بلند، پرپشت و براق در طراحی چهره و استایل، نه تنها زیبایی صورت را تکمیل می‌کند، بلکه بیانگر جایگاه اجتماعی و سلامت فرد نیز بوده است. از نظر میکاپ نیز، سرمه و خط چشم بخش مهم آرایش زنان است و حتی برخی شخصیت‌های مرد از جمله رحیم نیز از سرمه استفاده می‌کنند. این سبک میکاپ شباهت بسیاری به ترند اسموکی امروزی دارد و توجه بیننده را به چشم‌ها و حالت چهره معطوف می‌کند.

ترلان پروانه در بامداد خمار

آرایش های بولد و غلیظ با ابروهای پهن، بلمد و گاها پیوسته هم یکی دیگه از ویژگی های این دوره بود که به شکلی امروزی برای خانم ها استفاده شده تا برای مخاطب هم قابل درک و ملموس باشه. 

لاله اسکندری در بامداد خمار

ترلان پروانه در بامداد خمار

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر