شناسه خبر: ۵۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

قونیه لوکیشن مست عشق | آرامگاه مولانا

فیلم «مست عشق» کجا ساخته شد؟ + ویدیو و تصاویر

در فیلم مست عشق، لوکیشن هایی را می بینید که شاید برای شما هم سوال شده باشد که کجا هستند.

لوکیشن مست عشق

پر بازدید

ترینی‌ها :

فیلم مست عشق به تازگی در ایران اکران شده است و محصول مشترک ایران و ترکیه است. تقریباً تمامی مراحل فیلمبرداری مست عشق در شهر قونیه کشور ترکیه انجام شده است.در ادامه می توانید لوکیشن فیلم مست عشق را ببینید که کجا ساخته شده است.

ویدیو لوکیشن فیلم مست عشق

قونیه کجاست؟ 

قونیه شهری است مذهبی که در مرکز کشور ترکیه و در شمال استان آنتالیا و جنوب آنکارا واقع شده است. در قرن 13 میلادی، قونیه پایتخت علاءالدین کیقباد پادشاه سلجوقیان روم بود و این شهر به برکت حضور پدر مولانا ( سلطان العلماء بهاء ولد ) به یکی از مراکز تدریس علوم دینی تبدیل شد.

قونیه

آرامگاه مولانا کجاست؟

مولانا که از 14 سالگی به همراه پدر در قونیه سکنی گزیده بود در 17 دسامبر 1273 میلادی مصادف با 27 جمادی الاول سال 672 هجری قمری در سن 59 سالگی در قونیه وفات یافت. مقبره ی مولانا همه ساله زیارتگاه عاشقان طریقت می باشد و این شهر را همچنان زنده نگاه داشته است، به گونه ای که روزی پنج بار صدای اذان از گوشه و کنار و از مساجد متعدد، زیبا و قدیمی آن شنیده می شود.

بخش‌های مختلف آرامگاه مولانا

برای بازدید از آرامگاه و موزه مولانا، از چند درب می‌توانید وارد محوطه وسیع مجموعه شوید. بعد از عبور از ورودی بزرگ و اصلی موزه، داخل حیاط سنگ‌فرش شده زیبا، مرمرین و گل آذین این بنا خواهید شد. سنگ قبر عمودی دراویش شاید یکی از اولین مواردی باشد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند.

اتاق آرامگاه

اتاق آرامگاه مهم‌ترین بخش موزه و مقبره مولانا معرفی می‌شود و قدمتش به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. اتاقی مزین به آیاتی از قرآن کریم و هنرهای منبت‌کاری، نقاشی، ‌خوش‌نویسی و حکاکی که زیبایی چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای را رو‌به‌روی نگاه مراجعان قرار می‌دهد. 

لوکیشن مست عشق

محل برگزاری رقص سماع

محل برگزاری مراسم عرفانی در آرامگاه مولانا به سه مکان مقبره محدود می‌شود. محوطه سنگ‌فرش شده موزه، مسجد کوچک داخل حرم و مطبخ،‌ سه محلی هستند که مراسم‌هایی چون رقص سماع، شمانه یا هال در آن‌ها برگزار می‌شود.

نمایشگاه قرآن

نمایشگاه قرآن در مجاورت مسجد کوچک و بسیار زیبای مولانا قرار گرفته و کتاب و قرآن‌های نفیس  در این محل در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. 

مطبخ موزه مولانا

در قرن ۱۶ میلادی و در قسمت جنوب غربی بنای آرامگاه مولانا، بخشی را به‌عنوان مطبخ یا آشپزخانه اضافه کردند. جایی که اکنون به محلی برای آموزش آداب و مراسم صوفیان تبدیل شده و با کمک مجسمه‌هایی ملبس به لباس‌های سنتی، عقاید و رسوم صوفیانه را به‌شکل نمادین به مراجعان نشان می‌دهند. 

اتاق تلاوت (Tilavet)

تلاوت در زبان عربی به‌معنای خواندن با آوایی دلنشین و زیبا به کار میٰ‌رود. اتاق تلاوت نیز همان‌گونه که از نامش پیدا است،‌ محلی برای تلاوت قرآن بود. امروزه علاوه بر تلاوت قرآن، ‌این بخش به محلی برای نمایش کتب نفیس تاریخی تبدیل شده است.

لوکیشن مست عشق

سماع خانه (Semahane)

در سمت شمال گنبد سبز و در کنار مسجد کوچک مقبره، رواقی وجود دارد که به سماع خانه یا تالار رقص درویشان موسوم است. این بخش از بنا در قرن ۱۶ میلادی و به فرمان سلطان سلیمان احداث شد. دیوارهای آن را با تخته پوشانده و کتیبه و سقف را با نقش و نگار و خوش‌نویسی آذین بسته‌اند.

مقبره مولانا و پسرش

سنگ قبر مولانا بسیار متفاوت طراحی شده و متشکل از ۱۰ سنگ مختلف می‌شود که پارچه‌ای زرکوب روی آن را می‌پوشاند. این پارجه سیاه مخمل، توسط سلطان عبدالحمید دوم پادشاه عثمانی، در ۱۸۹۴ میلادی اهدا شد و ممهور به آیات قرآنی است. 

سلول دراویش

سلول دراویش در واقع نام مکانی است که به تزکیه نفس و عبادت مریدان و صوفیان اختصاص داشت و در قرن ۱۶ میلادی و در دوره سلجوقی به آرامگاه اضافه شد.

آثار موزه مولانا

کتاب‌های تاریخی، قرآن‌های خطی، ابزار آلات موسیقی زمان روم باستان، دست‌نوشته‌های قدیمی، ‌آثار هنری چوبی و فلزی از دوران سلجوقیان،‌ قالیچه های نفیس و ارزشمند، لباس‌ها و سازهای دراویش و... از جمله آثاری هستند که در موزه مولانا نگهداری می‌شوند.

لوکیشن مست عشق

ساعت و هزینه بازدید آرامگاه مولانا

درب موزه و آرامگاه مولانا همه‌روزه از ساعت ۹ صبح باز می‌شود. برای بازدید از این مکان فرهنگی و جاذبه دیدنی قونیه در ۶ ماه اول سال (بهار و تابستان) تا ساعت ۱۹ و در ۶ ماه دوم سال (پاییز و زمستان) تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر فرصت دارید.

۱۰ لیر هزینه بازدید از موزه هم تنها به راهنمای صوتی تعلق دارد که به چند زبان از جمله فارسی، بخش‌های مختلف این مقبره را به مراجعان معرفی می‌کند.

قوانین بازدید از آرامگاه مولانا

  • بدون کفش وارد شدن، مهمترین قانون آرامگاه و موزه مولانا است.
  • پوشش مناسب بازدیدکنندگان اعم از زن و مرد، بسیار اهمیت دارد. لباس‌های کوتاه و تنگ با ماهیت معنوی این فضا تناسبی ندارند.
  • در هنگام عکاسی نباید از فلش دوربین استفاده کنید.
  • احترام به عقاید همه بازدیدکنندگان مجموعه را هرگز نباید فراموش کرد.
  • ورود در هنگام اجرای رقص سماع، منوط به پرداخت هزینه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد