شناسه خبر: ۶۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد

طرز تهیه کوکو شوید باقالی | کوکوی تَر شِبد باقلا

شام امشب: کوکوی شوید باقالی؛ به سبک نوه فتحعلی شاه قاجار + طرز تهیه

برخی از دستور غذایی های ایران از قدیم باقی مانده و یکی از این غذاها، کوکو شوید باقالی است که می توانید به دستور نوه فتحعلی شاه درست کنید.

کوکو شوید باقلا

پر بازدید

ترینی‌ها :

کوکو یکی از غذاهایی است که قدمت آن به زمان قاجار بر می گردد. در کتاب کارنامه خورش، نوه فتحعلی شاه هم شرحی در مورد برخی کوکو ها داده است. یکی از این کوکو ها، کوکوی شوید باقلا است که می توانید در ادامه ببینید.

در کتاب کارنامه خورش نیز به انواع کوکوهای مرسوم در زمان قاجار اشاره شده است. این کتاب دستور غذاهای ایرانی است که توسط نادرمیرزا، شاهزاده‌ای قاجار و نوه فتحعلی شاه نوشته شده؛ البته نادرمیرزا دستور این غذاها را به کمک همسر خود تهیه کرده است.

کوکوی تَر شِبد باقلا

بانو گفت «من این کوکو به سرای شما آموخته‌ام. به زمستان و تابستان هر دو پزند، مگر آنکه در آنگاه که شبد تازه و باقلا به دست آید، به باشد و آن چنان است که شبد اگر تازه بود، بس خرد برند و آب آن بیفشرند و باقلای پخته و آن شبد در تخم ماکیان، چنانکه گفته آید، بیامیزند و به روغن ریزند.

کوکوی لوبیا چیتی؛ بد غذاترین آدما هم عاشقش میشن + ویدیو آموزش

چونان کوکوی سبزی، مگر آنکه تاوه اینگونه باید گودتر بود که این کوکو ستبر پسنده باشد. چون روی زیرین پخته گردد، با کارد برند و به آن روی گردانند تا آن روی نیز پخته گردد و باید خوالگیر آتش نرم نرم دهد که مغز آن نیکو پزد و به استادی بدان روی گرداند که این کوکو شکننده باشد. زود پراکند و به مازندران و رشت، سیر نیز خرد کرده، اندکی بدان ریزند و بس نیکو باشد. این کوکو در همه جا خورش نان است، رشتی و مازندرانی با کته چلو نیز خورند. سرد آن بهتر از گرم است.»

کوکوی باقالی و شوید

 اما دستور این کوکو به زبان خودمانی:

مواد لازم

  • باقالی پاک شده    ۱ پیمانه
  • شوید    ۳ ق غذا خوری
  • پیاز    ۱ عدد
  • سیب زمینی    ۱ عدد
  • سیر    ۴ حبه
  • آرد    ۱ ق غذا خوری
  • تخم مرغ    ۳ عدد
  • نمک، زردچوبه    به مقدار لازم

طرز تهیه کوکوی شوید باقالی :

1- باقالی ها را بشویید و روی دستمال حوله ای قرار دهید تا کاملا خشک شوند. سپس آن را به همراه سیب زمینی، سیر و پیاز داخل غذاساز بریزید و خرد کنید.

2- مواد را داخل کاسه بریزید. شوید نمک، فلفل سیاه و زرچوبه و ۲ عدد تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید. در صورت نیاز یک عدد تخم مرغ دیگر نیز اضافه کنید.

3- داخل تابه متوسط روغن بریزید و روی حرارت ملایم آن را گرم کنید. مواد را داخل روغن بریزید. شعله را کم کنید. در تابه را بگذارید تا پخته و طلایی شود.

4- سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر کوکو نیز طلایی شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد